Hur kan man som småföretagare använda funktionen ”tillfällig profilbild” på Facebook?

  • Nina Jansdotter

    Den funktionen finns för att man ska kunna visa stöd åt något som man för stunden vill lyfta fram. Då klickar man i att man byer ut sin vanliga bild mot till exempel ett bild som innehåller ett filter ovanpå. Exempel på detta filter är färger från prideflaggan eller med eller franska flaggan, som båda har fått mycket stor spirdning. Att göra en sådan handling som småföretagare kan göra att du tydliggör en värdering av något slag och att du vill visa ditt stöd. Sociala medier handlar om att vi visar mer av oss som personer än i traditionell marknadsföring och det kan finnas både för och nackdelar med det. Det kan vara positivt att visa att vi hänger med i vad som händer i omvärlden och inte bara bryr oss om våra egna företag. Det kan även bli negativt då alla inte håller med om att den värderingshandling som du gör är den rätta och ibland kan det skapas konflikter kring vilken som är den rätta sidan att välja. En del småföretagare väljer att inte byta profilbild för att visa att man inte ”följer strömmen” och faller för vad de kallar för grupptryck. I all kommunikation som småföretagare är det viktigt att fundera över vem man är och vad man står för innan man ger sig in i debatter av olika slag även om syftet är gott i grunden. Allt kan tolkas och vridas och vändas på. Källkritik är bra i alla sammanhang. Vem är det som tjänar på att du väljer någon sida? Tänk efter innan du skriver, kommenterar eller delar inlägg av olika slag, inklusive byter tilll tillfällig profilbild på Facebook eller andra plattform. Vad kommunicerar ditt byte och vem kan eventuellt misstycka. Det är viktigt att veta vad du står för så att du eventuellt kan förklara dig till de som undrar.

  • Fick du svar på din fråga?

    Ja   Nej

Kommentarer

Din e-post blir inte synlig för andra än sidans administratörer.